Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια σειρά δυσκολιών που συνδέονται με τη μάθηση. Αυτές οι δυσκολίες μπορεί να αφορούν  ένα μόνο γνωστικό ή λειτουργικό τομέα, ή και  περισσότερους.
Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν μια αναπτυξιακή διαταραχή η οποία παρουσιάζει μεγαλη συχνότητα στα σχολικά χρόνια. Εκδηλώνεται ως δυσκολία στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά.

Οι πρώτες ενδείξεις της διαταραχής εκδηλώνονται από την προσχολική ήδη ηλικία.
Να τονίσουμε όμως το εξής. Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν έχουν σχέση με τη νοημοσύνη ενός παιδιού. Οφείλονται σε μια διαφορετική λειτουργία του εγκεφάλου, η οποία επηρεάζει τη λήψη και την επεξεργασία μιας πληροφορίας.

 

Οι κατηγορίες των μαθησιακών δυσκολιών καθώς και οι ενδείξεις είναι :

1. Δυσλεξία

Χαρακτηρίζεται από δυσκολία στην ανάγνωση και το γραπτό λόγο, την επεξεργασία πληροφοριών, τη βραχυπρόθεσμη μνήμη, τις οργανωτικές ικανότητες και την αυτοματοποίηση κατακτημένων δεξιοτήτων. Η δυσλεξία πιθανότατα συνυπάρχει και με δυσκολίες δυσαναγνωσίας, δυσγραφίας, δυσορθογραφίας και της δυσαριθμησίας ή συνδυάζετα με κάποιες από αυτές.

Οι ενδείξεις είναι :

 – αργός ρυθμός ανάγνωσης

– διστακτική και συλλαβική ανάγνωση

– παράλειψη, αντικατάσταση, αντιμετάθεση γραμμάτων, συλλαβών

– ελλιπής κατανόηση του κειμένου

– χάσιμο της σειράς του βιβλίου.

– ορθογραφικά λάθη

– κακογραφία, ακαταστασία

– μουντζούρες στο γραπτό

– απουσία σημείων στίξης, απουσία κεφαλαίων.

– προβλήματα στην άμεση μνήμη

– δυσκολία εκμάθησης της προπαίδειας

Η δυσλεξία πιθανότατα συνυπάρχει και με δυσκολίες δυσαναγνωσίας, δυσγραφίας, δυσορθογραφίας και της δυσαριθμησίας ή συνδυάζετα με κάποιες από αυτές.

2. Δυσαριθμησία

Δυσκολία που σχετίζεται με τις ικανότητες ενός μαθητή στα Μαθηματικά και πιο συγκεκριμένα στη μάθηση μαθηματικών εννοιών και υπολογισμών.

 Οι ενδείξεις είναι :

– εμμονή στο μέτρημα με δάχτυλα

– μεγάλο διάστημα περισυλλογής

– αδυναμία προσανατολισμού στο χώρο

– μνήμη μικρής διάρκειας στην προπαίδεια

– δυσκολία στην επιλογή των απαραίτητων πράξεων για τη σωστή      επίλυση προβλημάτων

– δυσκολίες στις μετρήσεις μεγεθών, ποσοτήτων, όγκων

– δυσκολίες στους μεγάλους αριθμούς

– δεν συγκρατούν μαθηματικές ορολογίες (άαθροισμα, διαφορά, κλπ)

– σύγχυση των αριθμητικών συμβόλων

3. Δυσορθογραφία

Δυσκολίες στη μάθηση της ορθογραφίας και των κανόνων που τη διέπουν, στη γραφή λέξεων αλλά και στη σύνταξη πρότασης ή παραγράφου.

Οι ενδείξεις είναι :

– παράλειψη γραμμάτων, συλλαβών, λέξεων

– αντιστροφή γραμμάτων, συλλαβών, λέξεων 

– καθρεπτική γραφή 

– ορθογραφικά λάθη σε βασικούς κανόνες

– απουσία τονισμού ή λανθασμένη χρήση του

– συντακτικά λάθη

– αδυναμία εφαρμογής γραμματικών κανόνων

– ένωση δύο λέξεων σε μία

– αδυναμία αυτοδιόρθωσης

– την ίδια λέξη τη γράφουν διαφορετικά

4. Δυσγραφία

είνα  η δυσκολία στην αυτόματη ανάκληση, στη μνήμη και στον έλεγχο των συνεχόμενων μυϊκών κινήσεων που χρειάζονται στη γραφή γραμμάτων ή αριθμών. 

Οι ενδείξεις είναι :

– ασκείται πολύ μεγάλη ή πολύ μικρή πίεση στο μολύβι

– αργό γράψιμο 

– δυσανάγνωστα γράμματα 

– σύγκλιση γραμμών

– ασταθές μέγεθος γραμμάτων

– αδυναμίας ορθής αντιγραφής λέξεων ή κειμένου

– σύγχυση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων

– ψιθύρισμα κατά το γράψιμο

– κούραση προ το τέλος του γραπτού

– πολλά σβησίματα

– ανακολουθία γραμμάτων

 

5. Διάσπαση προσοχής

είναι η δυσκολία στην προσήλωση της προσοχής σε μία δραστηριότητα ενώ σύχνα εμφανίζεται σωματική υπερδραστηριότητα..

Οι ενδείξεις είναι : 

– απροσεξία

– αδεξιότητα

– δυσκολίες στην αφοσίωση στις σχολικές υποχρεώσεις

– αδυναμία συμμόρφωσης σε υποδείξεις

– ανησυχία και υπερκινητικότητα
– αδυναμία παραμονής για πολύ στο ίδιο μέρος ή την ίδια δραστηριότητα

– νευρικότητα

– παρορμητικότητα

– δυσκολία στην οργάνωση δραστηριοτήτων

– αδιαφορία στην τιμωρία

Τα πρώτα σημάδια μαθησιακής δυσκολίας θεωρούντα βάσιμα εάν εμφανιστούν προς το τέλος της Α΄ με αρχή της Β΄ Δημοτικού.

Οι συνεδρίες είναι ατομικές διάρκειας 45 λεπτών, οι οποίες γίνονται από ειδική παιδαγωγό.